Програмові вимоги державного екзамену за освітньо-професійною програмою бакалавра з напряму підготовки «Географія»
- Фізична географія
- Добовий і річний рухи Землі та їх географічні наслідки.
- Внутрішня будова Землі та історія її розвитку. Типи земної кори.
- Теорія літосферних плит. Основні типи тектонічних структур материків.
- Основні форми рельєфу суходолу. Генетичні типи рельєфу.
- Закономірності розподілу планетарного рельєфу Землі.
- Закономірності та причини розподілу температур приземного шару повітря у просторі земної кулі.
- Зонально-регіональні закономірності розподілу атмосферного тиску у просторі земної кулі.
- Типи вітрів. Загальна циркуляція атмосфери.
- Повітряні маси і атмосферні фронти. Кліматичні пояси.
- Гідросфера. Світовий кругообіг води. Розподіл вод гідросфери.
- Географічна оболонка Землі, її склад, межі, будова.
- Основні закономірності географічної оболонки.
- Гіпсометрія і орографія найбільших форм поверхні України.
- Тектонічна будова території України.
- Морфоструктурний та морфоскульптурний рельєф України.
- Розподіл сонячної радіації та радіаційного балансу у межах території України.
- Розподіл середньомісячних температур у межах території України.
- Розподіл середньорічної кількості опадів та зволоження у межах території України.
- Загальні риси річкової системи України.
- Поширення озер і боліт у межах території України.
- Ґрунтовий покрив території України.
- Рослинний покрив і тваринний світ території України.
- Зміна основних компонентів природного середовища під впливом діяльності людини на території України. Природоохоронні території. Заповідники і національні природні парки.
- Фізико-географічне районування України. Природні комплекси Східноєвропейської рівнини.
- Геоморфологічне районування Українських Карпат. Особливості рельєфу окремих геоморфологічних районів.
- Поверхневі і підземні води Українських Карпат.
- Загальна фізико-географічна характеристика Кримських гір.
- Природні комплекси Чорного та Азовського морів.
- Природні умови Тихого океану.
- Природні умови Атлантичного океану.
- Природні умови Індійського океану.
- Природні умови Північного Льодовитого океану.
- Загальна фізико-географічна характеристика Африки.
- Загальна фізико-географічна характеристика Австралії.
- Загальна фізико-географічна характеристика Антарктиди.
- Загальна фізико-географічна характеристика Південної Америки.
- Загальна фізико-географічна характеристика Північної Америки.
- Загальна фізико-географічна характеристика Європи.
- Загальна фізико-географічна характеристика Азії.
- Охарактеризуйте вплив на клімат Африки океанічних течій.
- Дайте характеристику несприятливим кліматичним явищам та фізико-географічним процесам України.
- Охарактеризуйте структурно-генетичні риси річкових терас.
- Дайте визначення та охарактеризуйте морфологічні одиниці ландшафту.
- Охарактеризуйте закономірності атмосферної циркуляції Землі.
- Охарактеризуйте принципи фізико-географічного районування.
- Охарактеризуйте роль материкового зледеніння у формуванні рельєфу Євразії.
- Охарактеризуйте основні тектонічні структури Євразії.
- Охарактеризуйте генетичні типи рельєфу.
- Особливості диференціації ґрунтового покриву світу.
- Типи клімату Європи, їх особливості.
2.Соціально-економічна географія
- Формування сучасної території України. Етнічні землі та державна територія України: проблема невідповідності.
- Особливості сучасного ЕГП і ПГП України.
- Адміністративно-територіальний устрій України: формування, стан і перспективи реформування.
- Внесок С. Рудницького в розвиток вітчизняної суспільної географії.
- Внесок В. Кубійовича з розвиток вітчизняної суспільної географії.
- Демографічні процеси в Україні і світі в XX ст.
- Сучасна демографічна ситуація в Україні. Демографічна політика в Україні.
- Історико-географічні аспекти формування міської мережі в період 19-20 ст.
- Основні підходи до класифікації міст (за чисельністю населення, за функціями, за генетичною ознакою).
- Рівень урбанізації в регіонах України: причині і тенденції.
- Сільське розселення: зміст поняття “село”, територіальний розподіл сільського населення по Україні. Соціальні проблеми сільського населення.
- Географія розселення населення в Україні. Системи розселення.
- Внутрішні міграції населення в Україні: передумови і головні напрямки. Зовнішні міграції населення України.
- Головні тенденції зміни етнічного складу населення України в XX ст.
- Географія Східної діаспори і Західної діаспори.
- Географія найбільших релігійних конфесій України.
- Зайнятість і безробіття у різних регіонах України: сучасний стан і проблеми вирішення.
- Соціальна структура населення України: проблеми трансформації на сучасному етапі. Географія соціальних негараздів в Україні.
- Природно-ресурсний потенціал України.
- Географія та перспективи розвитку ПЕК України.
- Металургійний комплекс України.
- Машинобудівний комплекс України.
- Хіміко-індустріальний комплекс України.
- Лісопромисловий і будівельний комплекси України.
- Комплекс галузей легкої промисловості України.
- Зональна спеціалізація сільського господарства України.
- Транспортний комплекс України.
- Зовнішньоекономічні зв’язки України.
- Рекреаційно-туристичний потенціал України.
- Основні підходи та принципи економіко-географічного районування України.
- Основні підходи та принципи суспільно-географічного районування України.
- Сучасна політична карта світу.
- Демографічний вибух та його вплив на статево вікову структуру населення у різних країнах світу.
- Етнічний і релігійний склад та географія населення світу.
- Розвиток і географія світового процесу урбанізації.
- Тенденції світових міграційних процесів та розселення населення.
- Етапи формування світової системи господарства.
- Міжнародна економічна інтеграція.
- Секторальна структура економіки. Вплив НТР на галузеву структуру.
- Вплив НТР на територіальну організацію світового виробництва.
- Як змінювався паливно-енергетичний баланс світу? Які чи події явища впливали на цей процес?
- Тенденції змін у металургійному виробництві.
- Які виробничі особливості та галузева структура сучасного машинобудування світу?
- Охарактеризуйте географію вирощування зернових культур у світі.
- Охарактеризуйте значення і місце транспорту в світовому господарстві, особливості та перспективи розвитку окремих видів транспорту.
- Методика навчання географії
3.Методика навчання географії
- Предмет методики навчання географії.
- Принципи навчання географії.
- Засоби навчання географії та їх класифікація.
- Географічні карти та інші картографічні твори як засоби навчання географії: класифікації, методика використання у навчальному процесі.
- Географічний глобус як засіб навчання географії: особливості форми і поверхні глобуса, використання у навчальному процесі.
- Дрібномасштабні загальногеографічні карти як засоби навчання географії: зміст, особливості зображення, використання у навчальному процесі.
- Топографічні карти як засоби навчання географії: зміст, особливості зображення, використання у навчальному процесі.
- Вимірювання на топографічних картах і планах у процесі виконання практичних робіт у 6 та 8 класах.
- Дрібномасштабні тематичні карти природних явищ як засоби навчання географії: зміст, особливості зображення, використання у навчальному процесі вивчення географії материків і океанів.
- Дрібномасштабні тематичні карти суспільних явищ як засоби навчання географії: зміст, особливості зображення, використання у навчальному процесі вивчення географії материків і океанів.
- Методи навчання географії.
- Загальна структура шкільної географічної освіти та основні принципи їх побудови.
- Типи уроків географії.
- Критерії оцінювання ефективності проведення учителем уроку географії.
- Нестандартні уроки і їх роль в підвищенні ефективності навчання та практика використання.
- Структура і завдання навчально-методичного комплексу з географії.
- Загальні підходи до підготовки тематичного поурочного планування навчально-виховного процесу з географії на навчальний рік.
- Яким вимогам повинно відповідати формулювання мети уроку географії?
- Українознавча спрямованість на уроках в курсі соціально-економічної географії.
- Екологічна освіта учнів у процесі вивчення географії у загальноосвітніх навчальних закладах.
- Основні критерії вибору форм і методів роботи на кожному конкретному уроці географії.
- Індивідуалізація і диференціація навчально-виховного процесу на уроках географії.
- Цілі та форми позакласної роботи з географії. Проаналізуйте необхідні знання і вміння вчителя для її проведення.
- Цілі та завдання проведення практичних робіт. Наведіть конкретні приклади.
- Наведіть приклади врахування і використання міжпредметних зв’язків у процесі вивчення шкільного курсу географії 6 класу.
- Наведіть приклади врахування і використання міжпредметних зв’язків у процесі вивчення шкільного курсу економічної і соціальної географії України.
- Проаналізуйте основні критерії вибору конкретного факультативного курсу для ефективної реалізації його у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу.
- Яке поєднання методів навчання доцільно обрати для повторення і узагальнення навчального матеріалу з теми, що підлягає тематичному оцінюванню?
- Яке поєднання методів навчання доцільно обрати для пояснення нового теоретичного матеріалу на уроках географії у різних класах?
- Яке поєднання методів навчання доцільно обрати для ознайомлення учнів з новим для них ПТК чи суспільно-географічним комплексом за типовим планом?
Затверджено на засіданні кафедри географії та природознавства , протокол № 8 від 22.12.2017 р.
Завідувач кафедрою географії
та природознавства Гуцуляк В.М.